Jakie plany na wakacje mają Polacy? Firma PAYBACK postanowiła to sprawdzić
Z początkiem lipca rozpoczyna się intensywny sezon urlopowy. Dla 32% Polaków wakacyjne podróże są jedynym rekreacyjnym wyjazdem w roku. W najnowszym badaniu PAYBACK Opinion Poll, firma PAYBACK postanowiła sprawdzić, jakie plany mają Polacy na ten czas.
W tym roku ponad dwie trzecie Polaków (65%) planuje wakacyjne wyjazdy, a jak wynika z raportu PAYBACK, większość z nich chce spędzić ten czas za granicą. Wyjazdy zagraniczne (41% wskazań) są bardziej popularne niż krajowe, które planuje 38% osób. Popularność zagranicznych podróży może wynikać z przekonania 34% respondentów, że są one tańsze od urlopów w Polsce, a 32% uważa, że koszty są porównywalne. Jedynie 9% badanych nie zdecydowało jeszcze, gdzie spędzi wakacje.
W grupie, która nie planuje wyjazdów tego lata, główną przyczyną rezygnacji są kwestie finansowe, takie jak inne pilne wydatki czy zbyt wysokie ceny - wskazało je 66% badanych. 8% Polaków nie podróżuje latem, a 6,5% planuje wakacje w innym terminie.
30% Polaków zamierza przeznaczyć na wakacyjny wyjazd od 2500 do 4000 zł na osobę, a 28% planuje wydatki w przedziale od 1000 do 2500 zł. Większość badanych (48%) przewiduje, że ich wakacyjne budżety będą podobne do ubiegłorocznych, a 44% spodziewa się wyższych wydatków. Tylko 8% osób planuje zmniejszyć swoje budżety wakacyjne.
Największe koszty podczas urlopu to zakwaterowanie (43%) i wyżywienie (33%). Znaczną część budżetu pochłoną również lokalne atrakcje, takie jak wynajem sprzętu sportowego czy bilety wstępu (24%). Aby pokryć koszty urlopu, 63% Polaków oszczędza przez cały rok. Najczęściej oszczędzają przez pełne 12 miesięcy (68%), a 21% zaczyna oszczędzanie na pół roku przed wyjazdem. Popularne metody oszczędzania to odkładanie stałej kwoty co miesiąc (24%) oraz korzystanie z rabatów w programach lojalnościowych (18%).
Ponad połowa Polaków (52%) planuje wakacje z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem, a 22% miesiąc przed rozpoczęciem. Blisko 80% organizuje wyjazdy samodzielnie lub ze znajomymi, a 20% korzysta z biur podróży. Rezerwacje są najczęściej dokonywane przez internet (72%) lub telefonicznie (20%). Ważnym czynnikiem przy wyborze oferty są rabaty i promocje, które są kluczowe dla 53% Polaków, a dla 43% ważne, ale nie decydujące. 66% osób korzysta z programów lojalnościowych podczas organizacji wyjazdów. Ubezpieczenia podróżne wykupuje zawsze 36% podróżujących, a 41% w zależności od kierunku wyjazdu.
Przy ocenie ofert wakacyjnych najważniejsze są stosunek jakości do ceny (38%), standard zakwaterowania (30%) oraz dostępność atrakcji w miejscu docelowym (27%). Najrzadziej wskazywanym elementem jest najniższa cena (7%).
Najważniejszymi źródłami inspiracji przy wyborze celu podróży są rekomendacje znajomych (34%) i media społecznościowe (26%). Tradycyjne media, takie jak prasa i telewizja, inspirują tylko 4% osób, podobnie jak filmy i seriale (4%).
W podróżach krajowych Polacy najczęściej wybierają hotele (24%), mieszkania i apartamenty (15%) oraz pensjonaty (15%). Popularne są również noclegi u rodziny i znajomych (14,5%) oraz domki letniskowe (14%). W podróżach zagranicznych dominują hotele (54%) oraz apartamenty i mieszkania (30%).
Najważniejsze przy wyborze zakwaterowania są kwestie finansowe (39%), bliskość atrakcji (27%), spokój (23%) oraz możliwość organizacji czasu według własnych upodobań (21%).
Zobacz też:
Gang Produkciaków wkrótce się skończy! Ostatnia szansa na zdobycie maskotki w Biedronce!
Sztorm cenowy w Galerii Przymorze. Ciekawa loteria z atrakcyjnymi nagrodami!
ALDI wydłuża godziny i zaprasza na promocje na Świętego Marcina!