Jak kupić dobry rower? Czy marka ma znaczenie i po co Ci amortyzacja?
Wraz z nadejściem cieplejszych dni wielu z nas myśli o zakupie roweru. Zanim jednak udamy się do sklepu, warto wiedzieć, na co zwracać uwagę. Dlatego przygotowałam krótki przewodnik, który pomoże ci wybrać idealny rower dla Ciebie.
Sprzedawcy często używają pochodzenia roweru jako argumentu sprzedażowego. Prawda jest jednak taka, że marka firmy, nie ma związku z miejscem produkcji jednośladu. Sam osprzęt montowany w rowerach, jak Shimano, SRAM, czy Campagnolo, również ma zróżnicowane źródła. Większość ram, nawet tych z najwyższej półki, pochodzi z Azji. Zamiast sugerować się "prestiżowym" pochodzeniem, skup się na rzeczywistej jakości i parametrach technicznych roweru.
Często większe znaczenie ma montaż roweru. A końcowy montaż roweru może odbywać się praktycznie wszędzie na świecie. Rowery, które znajdziemy w dyskontach, jest składana, bezpośrednie w sklepie. Możliwe, że przez osoby, które kompletnie nie mają o tym pojęcia! Tym samym, kraj, w którym marka została założona, ma niewielkie znaczenie dla ostatecznej jakości roweru. Szczególnie jeśli pracownik dyskontu, źle zamontuje ci kierownice, czy przerzutki.
Sprzedawcy często zachwalają "unikatową ramę" danego modelu. W rzeczywistości, w przystępnych cenowo rowerach, ramy często produkowane są z bardziej typowych materiałów. Najtańsze z nich są wykonane ze stali hi-ten, nieco droższe wykorzystują stop aluminium 6061, a te z wyższej półki cenowej - stop 7005. W modelach premium można też spotkać się z dodatkowymi procesami obróbki. Mimo to, ramy w ramach jednego przedziału cenowego często dzielą podobieństwa w materiałach i technologiach produkcji.
Różnorodność oferty producentów ujawnia się jednak w samym wyglądzie ramy. Jak wybrać jednak taką, która jest dla nas odpowiednia? Najlepiej jest po prostu wybrać się na jazdę próbną. To bezpośrednie doświadczenie jest niezastąpione w ocenie komfortu i dopasowania roweru do naszych indywidualnych preferencji.
Osprzęt rowerowy produkowany jest tylko przez kilku znaczących firm. Najbardziej rozpoznawalny to Shimano. Mniej rozpoznawalny jest SRAM. Natomiast w rowerach szosowych możemy się spotkać z Campagnolo. Dlatego, mimo że kupujemy rower innej marki, osprzęt może być ten sam. W obrębie każdej marki istnieją różne serie osprzętu. Różniące się one zarówno ceną, jak i jakością. Nie należy jednak oczekiwać znaczących różnic między rowerami tej samej kategorii i przedziału cenowego. Realia są takie, że jeżeli producent oferuje lepszą przerzutkę w rowerze za 1500 zł, prawdopodobnie oszczędza na innym komponencie.
Marki często akcentują obecność droższych komponentów, takich jak tylna przerzutka czy manetki. Są one w końcu łatwo zauważalne i rozpoznawalne przez klientów. Inaczej jest w przypadku mniej widocznych części, takich jak suport, łańcuch czy piasty. To właśnie tam potrafi trafić osprzęt niższej jakości w celu obniżenia kosztów. Dlatego, gdy sprzedawca podkreśla wyższą jakość manetek lub przerzutki, warto dopytać o inne, kluczowe komponenty. To one są droższe i trudniejsze do zastąpienia, a ich jakość bezpośrednio wpływa na wartość i żywotność roweru.
Zastanawiasz się, czy warto wybrać rower z amortyzacją? To zależy głównie od tego, gdzie planujesz jeździć. Amortyzacja może okazać się nieoceniona podczas jazdy po nierównym terenie. Zapewnia ona wtedy komfort i lepszą przyczepność, dzięki czemu rower mniej podskakuje. Dlatego jest ona niezbędna w rowerach górskich. Ponadto, amortyzatory wymagają regularnej konserwacji i serwisowania. Producenci zalecają przeglądy amortyzatorów co 6, maksymalnie 12 miesięcy. To natomiast bezpośrednio wiąże się z dodatkowymi kosztami i czasem spędzonym przy rowerze. Regularne czyszczenie po każdej jeździe i przeglądy serwisowe są konieczne, aby amortyzator pozostał sprawny. W przeciwnym razie może stać się on tylko zbędnym obciążeniem.
W przypadku rowerów szosowych, miejskich i turystycznych amortyzacja nie jest stosowana, co ma swoje uzasadnienie. Takich rowerów używamy głównie na gładkim asfalcie. W takich sytuacjach amortyzacja może być niepotrzebnym dodatkiem. Zwłaszcza jeśli potrzebujesz często przenosić rower, na przykład po schodach czy do windy. Amortyzacja bowiem znacząco dodaje do wagi roweru, co w mieście może być uciążliwe.
Ostatnia, ale najważniejsza rada: nie daj się nabrać na "promocje ostatniej szansy". Dokonaj zakupu w spokoju, porównując oferty i testując różne modele. Nie rzucają się na pierwszą lepszą ofertę, bo może ona cię kosztować duże pieniądze w serwisie. Natomiast Twoja cierpliwość może zaprocentować zakupem, który będzie źródłem radości przez wiele lat.
Zobacz też:
Te perfumy z Lidla to hit! Kosztują grosze, a pachną luksusem
Czym dokarmiać ptaki zimą? Zapomnij o chlebie! Lidl oferuje zdrową karmę dla ptaków!